העיר חיפה, כידוע, היא העיר השלישית בגודלה בישראל, העיר הגדולה בצפון הארץ ולמעשה היא משמשת כמטרופולין עסקי לכל אזור הצפון. מעבר לכך, מדובר בעיר שהיו לה בעבר משמעויות היסטוריות נרחבות, שכן היא שימשה עיר נמל מובילה בעוד בתקופת האימפריה העותמאנית וכן לאחר מכן, בתקופת הבריטים. מאז הקמת מדינת ישראל, יש לעיר משמעויות כלכליות ואחרות עצומות, הן עבור אזור הצפון בפרט והן עבור מדינת ישראל כולה.
כיאה לעיר השלישית בגודלה בישראל, אזי שלצד הנמל הימי, השני בגודלו בישראל, הרי שהעיר גם כוללת את נמל תעופה חיפה אשר נמצא כיום בכניסה המזרחית לעיר, קרוב לנחל קישון. הנמל משמש לצורך תעופה אזרחית, וכן הוא שימש בעבר גם לצורך תעופה צבאית עד שזה נפסק בשנת 2012. עם זאת, חיל האוויר עדיין משתמש בו כבסיס צבאי.
כבר בשנת 1969 הוחלט על פתיוח הנמל, שעד אז שימש בעיקר לצרכים צבאיים וכן לצרכים מקומיים, קרי טיסות פנים. בשנת 1995 התוכנית על פיתוחו יצאה לפועל ואכן בשנת 1998 הוא נחנך כטרמינל בינלאומי. כיום נערכות בו טיסות אל יעדים קרובים, כגון, ירדן, מצרים, קפריסין, בולגריה, הונגריה ועוד. צריך לומר, במהלך השנים, היו לא מעט תוכניות שונות לפיתוח הנמל, שינוי אורך המסלולים וכן לצורך העברתו למקום אחר, זאת על מנת שיהיה ניתן להרחיב אותו ובכך להגדיל את טווחי הטיסות ממנו אל יעדים שונים.
מה מצבו של המל כיום
מצד אחד, יש תוכניות ארוכות טווח להרחבת מסלולי ההמראה, הארכתם, כך שיהיה ניתן להנחית בשדה מטוסים גדולים יותר, מה שיעזור גם להרחיב את טווחי הטיסות אל יעדים הרבה יותר רחוקים. מצד שני, חלק מהתוכניות עדיין לא יכולות לצאת לפועל, עד אשר תסיים בניית נמל המפרץ, הנמל הימי החדש בעיר.
כיום הנמל משמש, כאמור, לטיסות פנים, בעיקר לאילת ובן גוריון, כמו כן הוא משמש לטיסות קרובות בעיקר אל יעדים במצרים, ירדן, יוון, כרתים וקפריסין. הנמל גם משמש להפעלת מטוסים קלים, שירותי טייס, השכרת מטוסים וכן לצורך טיסות עבור צילומי אוויר ושירותים אחרים.